Categorieën

4.4 Verdiepingsklas

Meer- en hoogbegaafd 

Op onze school hebben we IN en BUITEN de klas aandacht voor onze meer- en hoogbegaafde leerlingen.

Verdiepingsklas

Er is in samenwerking met CBS de Lichtbron een verdiepingsklas. Hier wordt structureel onderwijs geboden aan kinderen die meer- en hoogbegaafd zijn. Vanaf groep 4 t/m 8 krijgen kinderen in een homogene klas wekelijks les van een expertleerkracht. Hierbij wordt er expliciet aandacht besteed aan het 'hoe' van het leren. 

Er wordt gewerkt met leerdoelen en middels een portfolio wordt de voorgang in beeld gebracht voor zowel de eigen leerkracht, ouders als leerling zelf. Er is in de les altijd ruimte om na te denken over de transfer terug naar de reguliere groep. Ook hier gaat ons verdiepend onderwijs verder en begeleid de expertleerkracht het team in verdere groei en ontwikkeling.

Onze visie op meer- en hoogbegaafdheid

Ieder kind is uniek en willen we de kans geven zijn of haar mogelijkheden te benutten. Op onze school willen wij daarom dat alle leerlingen, een passend en gestructureerd onderwijsaanbod krijgen. Er is ruimte voor remediëring en herhaling, maar eveneens voor verbreding en verdieping. Dit organiseren we zowel binnen als buiten de klas.

Onze aanpak

1. Signaleren

In de eerste zes weken dat een leerling bij ons op school zit, observeren we en letten we op signalen van een mogelijke ontwikkelingssprong. We doen dit om te vermijden dat een leerling zich aan gaat passen aan het niveau van de groep.

Ook in de andere groepen krijgt het signaleren van meer- en hoogbegaafden structureel een plaats. In groep 2 en 4 wordt bijvoorbeeld een 'quickscan’ uitgevoerd om in kaart te brengen of een leerling begaafheidskenmerken laat zien zoals een scherp observatievermogen of snel van begrip zijn.

2. Uitdagen

Hoogbegaafde leerlingen hebben veel talent op verschillende gebieden. Talent alleen is echter niet genoeg. Het moet ook ontwikkeld worden. Alleen kennis opnemen is daarvoor niet voldoende. Minstens zo belangrijk is het aanleren van vaardigheden, zodat leerlingen zelf tools in handen hebben om hun leerproces vorm te geven. In de begeleiding ligt de focus niet zozeer op het leerproduct (WAT) maar op het leerproces (HOE). We begeleiden de kinderen naar een mindset die helpt om een uitdaging op een goede manier aan te pakken.

Voorbeelden van doelen zijn daarom:

Ik waardeer mijn leerproces, ook als het resultaat even tegenvalt.
Ik houd mijn aandacht er goed bij als dat nodig is.
Ik weet welke manieren van leren er zijn en welke manier mijn voorkeur heeft.
Schoolbreed worden er activiteiten georganiseerd zoals het 'talentenpodium’, ‘schaaktoernooi’ en we doen mee aan een landelijke rekenwedstrijd.

Na elke les krijgen de leerlingen een taak die ze in de reguliere klas mogen uitvoeren.

Terug

Populaire artikelen